Estem immersos en una època ce crisi. Crisi en un sentit ampli -econòmica, social, de valors- encara que l’aspecte financer sembla ser l’ull del huracà. L’efecte més directe per les persones és o són les extraordinàries retallades en el finançament de innombrables serveis, prestacions i activitats en general. En tots el casos això ens afecta als més febles. Sempre ha estat així. Hi ha, però, algun detall que hem crida l’atenció de manera especial. L’Església Catòlica Espanyola manté un silenci curiós, per a dir-ho d’alguna manera. Pel que sembla les retallades no li han afectat.
Sense tenir un coneixement extraordinari del tema, si puc
deduir que les vies principals de finançament de l’Església
Catòlica no han rebut el impacte. Diguem que el “Concordato” que te l’Estat
Espanyol amb la Santa Sede –renovat no fa gaires anys pel govern socialista d’aleshores-
en el seu vesant econòmic no ha sofert retallades. Hauria de ser ben coneguda
la influència de l’Església Catòlica a l’Europa
Occidental a partir de l’Edat Mitjana. Una Europa que va colonitzar bona part de
la terra. Influència que grans potencies com la Britànica es van espolsar
creant la seva pròpia estructura religiosa, o com més modernament els estats
centrals i nòrdics van situar-la en el seu lloc, sense donar més concessions
que a qualsevol estructura associativa.
A Espanya, no és pas el cas. Pot ser pels anys de
dictadura no tan llunyans que hem patit. Sempre ha estat una constant el poder
que ha exercit el Vaticà en la vida política i social d’ aquest
Estat. Hi ha hagut, sens dubte, èpoques en que aquest fet ha estat anul·lat o
al menys minimitzat . La Constitució de la II República establia clarament la
laïcitat de l’Estat i va –aleshores si- retallar moltes de les
prebendes de la secta religiosa majoritària (molt especialment en l’àmbit
educatiu). És clar que després van ficar tot i més per ajudar als que van
eliminar per la força de les armes aquella situació. Hi ha ,però, precedents de
retallades en èpoques anteriors, justificades per raons econòmiques –que no
ideològiques o morals. Al segle XIX, Espanya va viure –crec jo- la etapa més transcendental de la seva història dels
darrers 400 anys. Pot ser va quan va perdre la connexió amb una Europa que va
canviar amb les revolucions Anglesa i Francesa (per aquest ordre). Doncs, al marge de la profunda influència social de
l’Església, quan l’Estat es va veure en una situació de greu endeutament, de
falta de liquiditat (sembla el mateix que ara –salvant les distàncies) va
recórrer a “desamortitzar”
bens de l’Església. Això va passar en varies etapes. Des de 1835 a
quasi 1860 aproximadament l’Estat va posar en venta propietats de l’Església.
Les més conegudes son les de Mendizábal i Madoz, i van fer-se per raons estrictament
econòmiques: no hi havia “cales” i l’Església tenia
un grandíssim patrimoni erm. Està clar
que el producte va anar a eixugar el deute del Estat molt malmès per les
guerres (les carlistes i els creixents conflictes colonials) i no a millorar
aspectes socials. Tanmateix, els grans beneficiats van ser els grans
terratinents i la burgesia que van veure augmentar les seves propietats a preus
molt econòmics.
Tot i això el patrimoni eclesial continua sent hores d’ara
extraordinari.
Publicat a El Correu de l'OP Núm XI Setembre-Octubre 2012
Publicat a El Correu de l'OP Núm XI Setembre-Octubre 2012
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada