dimecres, 20 de febrer del 2013

LAICISME vs . ANTICLERICALISME (i III)


A lEstat Espanyol ben bé des de meitats del S. XIX i primera meitat del XX els diversos episodis de revolta, més o menys revolucionaris, molts sovint parcials, han intentat canviar el sistema dominant –que ha estat tradicionalment una alternança entre conservadors i liberals amb la progressiva aparició dels republicans. En tots els casos la memòria ens evoca la crema desglésies i convents. Massa sovint es simplifiquen aquests episodis amb voluntat transformadora, reduint-los a lenfrontament amb lEsglésia Catòlica. Van ser, això sí, una constant, però no la raó de ser daquets intents de canvi. Quan pensem –per exemple- en els fets de la Setmana Tràgica de 1909, ens quedem amb la imatge duna Barcelona plena de columnes de fum provinent de la crema dedificis religiosos. Els fets, però, eren motivats per raons de més abast. El mateix passa amb els dies de la proclamació de la II República al 1931, al procés revolucionari de 1934 o a la resposta en més de la meitat de lEstat al cop destat del General Franco al juliol de 1936. En tots els casos es reflecteix un sentit danticlericalisme bastant evident. Aquesta reacció està produïda per labsència de laïcisme en les estructures dels governs de les diverses èpoques. Lassociació quasi constant de lEsglésia amb el poder –molt destacada en els períodes dominats pels conservadors i sobre tot pels militars- produeix aquest efecte gaire bé espontani, reflex, automàtic. Aquest esperit anti-església, continua latent en molts sectors, especialment entre els més desafavorits. És cert també que dintre de la confessió Catòlica, hi ha persones que han dedicat i dediquen els seus esforços a ajudar als més febles. Les anomenades O.N.Gs de lorbita cristiana, shan estes com una plaga. També és cert que dintre de lEsglésia hi ha un sector que no està dacord amb el tarannà  de la institució.
La manera deradicar lanticlericalisme seria construir estructures de govern, dorganització política i social, basades o de caràcter laic. Que lEsglésia funciones exclusivament amb els seu recursos; que la seva finançament no es recolzes en lerari públic. Es clar que això hauria de fer-se extensiu a qualsevol organització inclosos partits polítics, sindicats... Des de el punt de vista ideològic o moral, dadoctrinament, això significaria que la/les religions estarien fora de lensenyament públic. I és possible sí. Per exemple, hi ha molts mestres i professors que tenen i practiquen una confessió religiosa, però aquesta queda al marge en la pràctica de la seva activitat professional. El Laïcisme en les estructures socials públiques, evitaria definitivament lanticlericalisme. 

Hores dara lo més calent és a laigüera. Actualment lEsglésia rep prop dels 11.000 milions deuros anuals del Estat per diversos conceptes dels que només una petita part són aportacions dels ciutadans via I.R.P.F. Així no anem bé. De moment continuaré partidari del anticlericalisme.

Bibliografia utilitzada:

  • “El Marco político de la desamortización en España” – Fco. Tomás y Valiente - Ed. Ariel. 1977
  • “Leyes Políticas Españolas Fundamentales” – Enrique Tierno Galván - Ed. Tecnos. 1972
 
Publicat a El Correu de l'OP núm XIII - Gener-Febrer 2013

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada