A l’Estat Espanyol ben
bé des de meitats del S. XIX i primera meitat del XX els diversos episodis de
revolta, més o menys revolucionaris, molts sovint parcials, han intentat
canviar el sistema dominant –que ha estat tradicionalment una alternança entre
conservadors i liberals amb la progressiva aparició dels republicans. En tots
els casos la memòria ens evoca la crema d’esglésies i convents. Massa sovint
es simplifiquen aquests episodis amb voluntat transformadora, reduint-los a l’enfrontament amb l’Església Catòlica.
Van ser, això sí, una constant, però no la raó de ser d’aquets intents de
canvi. Quan pensem –per exemple- en els fets de la Setmana Tràgica de 1909, ens
quedem amb la imatge d’una Barcelona plena de columnes de fum provinent de la crema
d’edificis religiosos. Els fets, però, eren motivats per
raons de més abast. El mateix passa amb els dies de la proclamació de la II
República al 1931, al procés revolucionari de 1934 o a la resposta en més de la
meitat de l’Estat al cop d’estat del General Franco al juliol de 1936. En tots els
casos es reflecteix un sentit d’anticlericalisme bastant evident. Aquesta reacció està
produïda per l’absència de laïcisme en les estructures dels governs de
les diverses èpoques. L’associació quasi constant de l’Església amb el
poder –molt destacada en els períodes dominats pels conservadors i sobre tot
pels militars- produeix aquest efecte gaire bé espontani, reflex, automàtic.
Aquest esperit anti-església, continua latent en molts sectors, especialment
entre els més desafavorits. És cert també que dintre de la confessió Catòlica,
hi ha persones que han dedicat i dediquen els seus esforços a ajudar als més
febles. Les anomenades O.N.G’s de l’orbita cristiana, s’han estes com una plaga. També és
cert que dintre de l’Església hi ha un sector que no està d’acord amb el
tarannà de la institució.
La manera d’eradicar l’anticlericalisme
seria construir estructures de govern, d’organització política i social,
basades o de caràcter laic. Que l’Església funciones exclusivament amb els seu recursos;
que la seva finançament no es recolzes en l’erari públic. Es
clar que això hauria de fer-se extensiu a qualsevol organització inclosos
partits polítics, sindicats... Des de el punt de vista ideològic o moral, d’adoctrinament,
això significaria que la/les religions estarien fora de l’ensenyament
públic. I és possible sí. Per exemple, hi ha molts mestres i professors que
tenen i practiquen una confessió religiosa, però aquesta queda al marge en la
pràctica de la seva activitat professional. El Laïcisme en les estructures
socials públiques, evitaria definitivament l’anticlericalisme.
Hores d’ara lo més calent
és a l’aigüera. Actualment l’Església rep prop
dels 11.000 milions d’euros anuals del Estat per diversos conceptes dels que
només una petita part són aportacions dels ciutadans via I.R.P.F. Així no anem
bé. De moment continuaré partidari del anticlericalisme.
Bibliografia
utilitzada:
- “El Marco político de la desamortización en España”
– Fco. Tomás y Valiente - Ed. Ariel. 1977
- “Leyes Políticas Españolas Fundamentales” – Enrique
Tierno Galván - Ed. Tecnos. 1972
Publicat a El Correu de l'OP núm XIII - Gener-Febrer 2013
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada