Va néixer el segle passat a San Vicenç de Castellet, el Bages, i viu a Lleida des del 1974.
Grafista, pintor i il·lustrador, ha publicat a Segre, Nou Diari, Editorial Planeta, Mamagraf, Man, El Víbora, Jazzology, La Confidencial i La Quera, entre d’altres. Ha participat en unes cinquanta exposicions entre col·lectives i individuals, nacionals i internacionals i ha rebut diversos premis. En el mon del còmic, ha publicat quatre àlbums i donat cursos. A més a mes, entre les seves diverses activitats, també consta la gestió i producció de actes culturals. Productor executiu de Som Cinema, Festival de Cinema i Audiovisual Català.
Forma part del equip de consellers
d’Arts i Patrimoni del Institut d’Estudis Ilerdencs de la Diputació de Lleida
El seu darrer treball, és la novel·la
gràfica Checkpoint , amb guió de Miquel Àngel Bergés, publicada per Ed.
Milenio, 2021.
No he tingut
mai massa clara la paraula artista. S’aplica a moltes coses amb què no em sento
identificat per a res.
Vaig
començar a dibuixar de petit, com tothom, suposo. Un llapis i un bloc de dibuix
eren un luxe que encara ens podíem permetre. La goma d’esborrar va venir
després. Sort que no s’havia inventat el mòbil encara. No sabia que volia ser
de gran. No he tingut mai cap meta de ser això o allò. Sempre m’he deixat anar,
a veure que passava...
Soc
totalment autodidacta. Als catorze anys vaig deixar els estudis i em vaig haver
de posar a treballar d’aprenent de fuster. Vaig deixar de dibuixar durant uns
anys. Hi vaig tornar als 20 anys, entre batalla i batalla, mentre feia el “servicio
militar” obligatori.
Les
influències inicials van venir pel món del còmic. Després vaig anar provant amb
la il·lustració i la pintura, i el grafisme en general, que va ser quan vaig a
començar a viure professionalment de tot això als 34 anys.
No sé en qui
em puc emmirallar. Hi ha gent que diu que tinc un estil bastant personal. Suposo
que em deu venir de tot una mica d’anar veient, còmic, pintura, cinema...
Has participat en multitud de
publicacions, fet cartells, dissenyat logos, publicitat. Pintura.... En quina
t’’has sentit més còmode, t’ha agradat més? Còmic, Fanzine, col·laboracions a
publicacions....
Qualsevol
que m’hagi permès de fer el que jo volgués. Si haig de triar per ordre:
pintura, cartellisme, il·lustració i còmic. I a la primera època, fer fanzines
era divertit.
Novel·la gràfica. Ja en portes unes
quantes. Quina importància dones a aquesta part de la teva producció?
És una part
molt interessant de la meva feina. M’ha donat l’oportunitat de treballar amb
diferents guionistes com Josep Ramon Jové,
Josep Vallverdú i Miquel Àngel Bergés, amb qui ja portem tres obres
publicades. La darrera, “Ckeckpoint”, és potser el millor treball que he fet en
la part gràfica, i la primera que he fet totalment amb ordinador. Han estat molts
anys de feina amb una documentació tan literària com d’imatge molt acurada. M’agrada
tot el que tingui a veure amb la història en general.
Has fet, també, de professor, donat
classes de dibuix, còmic... Ensenyar t’agrada?
Amb Xavier
Reverté vam crear un curs de còmic de guió i dibuix que durant un temps vam fer
a escoles de belles arts, instituts i, fins i tot, a la presó de Lleida 2 (vam
anar convidats, no com a residents). Va estar bé l’experiència però el cert és
que no em trobo còmode ensenyant. No és lo meu. Massa gent davant teu mirant-te.
Cinema. Consta al teu historial una
important participació en l’àmbit del cinema (Som Cinema, Cicle de Cinema Llatinoamericà...)
Pot ser aquesta vesant és menys coneguda. Explica una mica.
Sí, el cert és
que sempre m’he liat amb activitats més o menys relacionades amb la cultura i
la seva organització (la part més anònima). He col·laborat en varies activitats
i una d’elles les relacionades amb el cinema.
Amb la
Mostra de Cinema Llatinoamericà vaig començar fent el grafisme durant 10 anys.
Els últims 3 anys vam portar el tema de producció i organització, fins que va
haver un estrany canvi en l’entitat que ho gestionava que va provocar la
dimissió de la majoria de professionals que hi érem llavors... (i aquí ho deixo)...
Quant al Som
Cinema, el vam crear un grup de gent que volia promocionar el cinema i
l’audiovisual de producció de parla catalana i de nous autors, durant quatre edicions
(2007/2010) el vam fer a Mollerussa però es va acabar amb la arribada de la
crisi...
Durant quatre
anys es va deixar de fer i un dia ens vam reunir part de l’equip de edicions
anteriors i vam decidir de tornar-ho a organitzar encara que fos sense cobrar.
I així va ser durant les primeres edicions de Som Cinema a Lleida. Aquest any
fem la 12a. Tenim suport de subsistència per part de l’Ajuntament i l’IEI, i
poc, o cap suport de Cultura de la Generalitat (el centralisme de Barcelona continua
igual que sempre), però nosaltres seguim.
Has fet storyboards per a cinema?
He fet stories per a curtmetratges. El
periodista i productor Carles Porta em va proposar treballar amb Bigas Luna
fent l’story del Mecanoscrit del segon origen.
Hi vaig treballar amb ell en les primeres imatges del film, que al final no va
poder dirigir, perquè va morir al poc temps. Després vaig treballar en la part
final, fent l’story amb el mateix
Porta, que va acabar dirigint la pel·lícula.
Àmbit internacional. Has exposat o
publicat fora?
Una
exposició col·lectiva als anys 90, “Un crit contra la intolerància”, que es va
fer a París, Budapest i vàries ciutats d’Europa i d’Espanya. I ha obra original
meva que tenen particulars a ciutats com Buenos Aires, Copenhage, Londres, Hong
Kong, Recife...
Als anys 80,
quant a fanzines, que és on vaig començar, nosaltres ens pagàvem les nostres
“mogudes”. No demanàvem res a ningú i no érem conscients de si era “cultureta”
o què. L’objectiu era divertir-nos amb el que fèiem.
No sé si la
producció artística està segrestada per les institucions. El que és cert és que
hi ha artistes en general “oficials” i altres que no.
Ara és més
fàcil poder expressar-te. Tens tot el món a Internet i es “gratis”. En aquest
“mundillo” t’has d’espavilar o, com sempre i en tot, has de tenir bons padrins.
Les subvencions no et resolen la vida. El que haurien de fer les institucions és
donar feina als autors o comprar obra, més que subvencionar.
Es pot
subsistir creant però ho has de combinar amb feines d’encàrrec i treballs
comercials. N’hi ha pocs artistes que puguin viure exclusivament del que ells
volen crear. Jo he pogut combinar una mica de tot; encara que el món de
l’autònom és molt dur...
Amb les noves tecnologies, xarxes,
globalització, sembla més fàcil fer dissenys, crear? Hi ha molt intrusisme?
Darrera d’un ordinador es evident que hi ha d’haver una persona. Els dissenys o les il·lustracions no fan res sols. Les noves tecnologies et permeten tenir la informació gràfica o literària molt més ràpid que abans i, a l’hora de treballar, amb les eines que tens, pots avançar molt més sobretot amb els programes que existeixen. Jo abans havia rotulat tipografies de cartells a ma, amb rotring, i el que abans es feia en 5 hores ara ho fas en 5 minuts.
No sé si la
paraula seria intrusisme. Sí que ara molta gent es fa els seus dissenys i
cartells casolans i això es nota en la qualitat... Jo tinc a l’estudi un
cartellet que em va donar un grafista brasiler, en unes jornades que vaig estar
a Recife que diu: “Consulte sempre um ARTISTA GRÁFICO antes de fazer merda”. No
cal dir res més...
En terra del cec el guerxo és el rei?
En el món
del “artisteo”, en general, hi ha algú que altre il·luminat, que sembla el que
no és. Tots hauríem de tenir criteri per saber qui es un impostor/a i qui no...
Encara que, per a mi, la paraula rei és sinònim d’inútil.
T’agraden els barrets? Són una
constant en molta de la teva obra. Per què?
Sí, em ve de
petit, de les pel·lícules de cinema negre dels anys 40 i 50 que passaven per la
tele. Deu de ser una mena de “trauma” infantil. També he llegit molta novel·la
negra i els personatges sempre me’ls imaginava amb barret. Poc a poc els vaig
anar adoptant als meus quadres i il·lustracions. El barret es una peça molt
estètica.
-Es pot dir que vens del fanzine (Sí,
veritat? Ho pots contradir si no és cert) (Kontrol, Callejón etc.) Creus
que encara hi ha lloc per aquest tipus de revistes independents? A mi em sembla
que s ha donat una certa polarització: o son molt políticament correctes o no
ho son però son totalment subterrànies. I el paper s acaba. Com ho veus?
Xavier Buil
i Rafel Baitg
Fotos: Paco
Rodríguez de la Paz (Paco Colman)
Publicat al Núm 34 de la revista Plec (Desembre 2021)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada